III Liceum Ogólnokształcące
im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim
Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim jest wśród 500 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2023 i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2023" Znak jakości Srebrna Europejska Szkoła Praworządności RP 2021

Narodowe Święto Niepodległości

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 4 =
Galopem do niepodległości. Pieśni  Legionów 1914-1917
Tegoroczne przedstawienie z okazji Święta Niepodległości nawiązywało do rocznic związanych z osobami dwóch wielkich  Naczelników naszego narodu – Tadeusza Kościuszki i Józefa Piłsudskiego a jednocześnie ukazać miało obraz walki legionów polskich w czasie I wojny światowej zawarty w piosenkach komponowanych w okopach tamtej wojny.
Mottem były słowa Naczelnika Siły Zbrojnej Narodowej z 1794 roku - Tadeusza Kościuszki:
Naród żądający niepodległości potrzeba koniecznie, aby ufał w swoje siły. Jeżeli nie ma tego czucia, jeżeli do utrzymania bytu swego nie idzie przez własne usiłowania, ale przez obce wsparcie lub łaskę, można śmiało powiedzieć,  iż nie dojdzie ani szczęścia, ani cnoty, ani sławy.
 
Motywem zaś stale przewijającym się w utworach była świadomość, determinacja, odporność, fantazja i dowcip - legunów i ułanów.
Dwa utwory rozpoczynające opowieść to „Nie masz pana nad ułana” z 1831 roku – pieśń skomponowana przez poetę i ułana Wincentego Pola, tuż po zwycięskiej  bitwie pod Wawrem oraz „Pieśń powstańców 1863” („Ułani znów siądą na koń”). Pierwszy utwór w wykonaniu Huberta Pawlaka a drugi – Chóru naszego LO  kierowanego przez Martynę Krasoń.
Sens idących z pokolenia na pokolenie wyzwoleńczych dążeń i wysiłków przedstawiony został w wierszu - balladzie powstańca z 1863 roku Mieczysława Romanowskiego pod tytułem „Przewodnik po puszczy” w interpretacji Anny Druszcz i Michała Zelcera.
Piosenki w wykonaniu  naszego Chóru opowiadały o Józefie Piłsudskim („Pieśń o Wodzu miłym”) jako przywódcy, którego indywidualny przykład i magnetyczna osobowość porywały to młode  pokolenie. Treść tych utworów pozwalała zaobserwować proces hartowania ducha, tworzenia się z młodych legionowych ochotników w ciężkich warunkach służby – w okopach, o głodzie, w materialnej nędzy ale zawsze z dowcipną pieśnią na ustach - prawdziwego wojska o żelaznej odporności.
Poznaliśmy utwory ułana Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego („Wstąp bracie między Strzelce”),  legionistów Wacława Kostka-Biernackiego, Tadeusza Ostera –Ostrowskiego („Pierwsza Kadrowa”)  oraz  anonimowych legionowych Relutonów  [tak nazywano żołnierza legionów, który otrzymuje – relutum (zaopatrzenie na drogę, czyli prowiant).  Reluton to taki osobnik, co nie zjada tych rzeczy bez pożytku. „Nie na darmo chleb je” – jak byśmy to dziś powiedzieli. To taki żołnierz co „nie tylko chlebem żyje”. Jego wypowiedzi, działania służą sprawie. Reluton potrafi zjadliwie - ale na wesoło skomentować złe działania swoich zwierzchników, niecne postawy otoczenia. Reluton jest zaradny, łepski, -  i zawsze da sobie radę ]. Taki charakter miały prześmiewcze „Pieśń o saperach” (z okresu walk legionów w Karpatach i nad Nidą), oraz „Leguny na kwaterze”. Utwór ten świetnie zaśpiewany przez Aleksandra Pastuszyńskiego oraz Chór  zasłużenie wywołał u publiczności wesołą a nawet owacyjną reakcję.Liryczne zakończenie przedstawienia stanowiły pieśni „Bez panny nie ma ułana” oraz „Wojenko wojenko” w wykonaniu Oliwii Łubowskiej, Sylwii Ceranki i Chóru.
Muzyczna oprawa przedstawienia to zasługa Martyny Krasoń (pianino)i Aleksandra Pastuszyńskiego (skrzypce). Przygotowana w ekspresowym tempie i na wysokim artystycznym poziomie. Grali też na pianinie Kajusz Wachnik i Gabrysia Wychowałek.
Chór nasz wystąpił w składzie:
Martyna Krasoń (IIE), Aleksander Pastuszyński, Mikołaj Mazerant, Małgosia Dura i Ola Dura (IIF), Oliwia Łubowska, Sylwia Ceranka, Anna Druszcz (IIA) Hubert Pawlak i Milena Pawlak (IID), Karolina Kluzowska (IIIF), Martyna Trojanowska, Julia Michalska, Agata Tarnowska (z IA), Martyna Nowak, Klaudia Miazek, Joanna Wąsala(z IB), Natalia Bogusławska, Julia Adamczyk, Magdalena Robaszek, Gabrysia Herman, Paulina Rutkowska, Filip Miazek (z IE) Julia Mika, Karolina Justyna, Dominika Małgorzaciak, Anna Stropa  (z IF), Gabrysia Wychowałek, Maciej Dołęga, Mateusz Firkowski (z IC).
Narrację bardzo sprawnie i w doskonałym stylu poprowadziły: Zosia Domagała, Magda Bąkowska i Natalia Kisiel (z IA)
O techniczną stronę przedsięwzięcia zadbali uczniowie klasy ID i IID  kierowani przez Adriana Wojtasika (IID).
Przypominamy zadanie konkursowe dla publiczności
Zdjęcie przedstawiające Józefa Piłsudskiego i legionistów należy wyszukać w galerii fotografii  na stronie Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku lub w portalu niepodległa.dzieje.pl i odpowiedzieć na pytanie co (lub kto) jest przedmiotem tak pilnej obserwacji i gdzie tą fotografię zrobiono?

Wszystkich  zachęcamy do obejrzenia stron:
http://www.muzeumpilsudski.pl/jozef-pilsudski/jozef-pilsudski-1867-1935
http://wykaz.muzeumpilsudski.pl/wykaz-legionistow/historia-legionow/galerie
http://niepodlegla.dzieje.pl/tagi/caw
http://niepodlegla.dzieje.pl/artykul/legiony-polskie-1915-r
http://niepodlegla.dzieje.pl/artykul/legiony-polskie-1915-r-cz-2
http://niepodlegla.dzieje.pl/artykul/legiony-polskie-1916-r
http://niepodlegla.dzieje.pl/artykul/legiony-polskie-1917-r
http://wykaz.muzeumpilsudski.pl/wykaz-legionistow/wykaz

 
powrót